\r\n\n\n\n
De kans op een wolkbrand<\/strong> LPG na een ongeval met een ketelwagen wordt bepaald door de kans op een ongeval, de kans op een continue uitstroom, de kans op een vertraagde ontsteking en kans op geen explosie. Deze kans wordt per ketelwagen, per jaar, per wagenkilometer geschat op [7]:<\/p>\n\n\n\n<\/td> | <\/td> | N basis<\/td> | N continue uitstroom<\/td> | N vertraagde ontsteking<\/td> | N wolkbrand<\/td> | N scenario<\/td><\/tr> |
Baanvaksnelheid <40 kmh<\/td> | Zonder wissels<\/td> | 1.4 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 4.7 x 10\u02c9\u2074<\/td> | 0.5<\/td> | 0.6<\/td> | = 2.0 x 10<\/strong>\u02c9\u00b9\u00b2<\/td><\/tr><\/td> | Met wissels<\/td> | 4.7 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 4.7 x 10\u02c9\u2074<\/td> | 0.5<\/td> | 0.6<\/td> | = 6.7 x 10\u02c9\u00b9\u00b2<\/strong><\/td><\/tr>Baanvaksnelheid >40kmh<\/td> | Zonder wissels<\/td> | 2.8 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 1.7 x 10\u02c9\u00b3<\/td> | 0.5<\/td> | 0.6<\/td> | = 1.4 x 10\u02c9\u00b9\u00b9<\/strong><\/td><\/tr><\/td> | Met wissels<\/td> | 6.1 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 1.7 x 10\u02c9\u00b3<\/td> | 0.5<\/td> | 0.6<\/td> | = 3.1 x 10\u02c9\u00b9\u00b9<\/strong><\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n De kans op een gaswolkexplosie<\/strong> LPG na een ongeval met een ketelwagen wordt bepaald door de kans op een ongeval, de kans op een continue uitstroom, de kans op een vertraagde ontsteking en kans op een explosie. Deze kans wordt per ketelwagen, per jaar, per wagenkilometer geschat op [8]:<\/p>\n\n\n\n<\/td> | <\/td> | N basis<\/td> | N continue uitstroom<\/td> | N vertraagde ontsteking<\/td> | N explosie<\/td> | N scenario<\/td><\/tr> | Baanvaksnelheid <40 kmh<\/td> | Zonder wissels<\/td> | 1.4 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 4.7 x 10\u02c9\u2074<\/td> | 0.5<\/td> | 0.4<\/td> | = 1.3 x 10\u02c9\u00b9\u00b2<\/strong><\/td><\/tr><\/td> | Met wissels<\/td> | 4.7 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 4.7 x 10\u02c9\u2074<\/td> | 0.5<\/td> | 0.4<\/td> | = 4.4 x 10\u02c9\u00b9\u00b2<\/strong><\/td><\/tr>Baanvaksnelheid >40kmh<\/td> | Zonder wissels<\/td> | 2.8 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 1.7 x 10\u02c9\u00b3<\/td> | 0.5<\/td> | 0.4<\/td> | = 9.5 x 10\u02c9\u00b9\u00b2<\/strong><\/td><\/tr><\/td> | Met wissels<\/td> | 6.1 x 10\u02c9\u2078<\/td> | 1.7 x 10\u02c9\u00b3<\/td> | 0.5<\/td> | 0.4<\/td> | = 2.1 x 10\u02c9\u00b9\u00b9<\/strong><\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n Factoren die de kans van optreden verkleinen zijn:<\/p>\n\n\n\n \n- Baanvaksnelheid verlagen tot minder dan 40 km\/h;<\/li>\n\n\n\n
- Inrichting van het spoor optimaliseren (bijvoorbeeld door het beperken van wissels);<\/li>\n\n\n\n
- Het aantal transportbewegingen verminderen.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\r\n<\/div> \r\n\r\n
\r\n
\r\n<\/div>\r\n\r\n \r\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n \r\n \r\n \r\n \r\n \n\n Effecten<\/h2>\n\n\n\r\n<\/div> \r\n\r\n\r\n
\r\n<\/div>\r\n\r\n \r\n\n\n\n Het effect van een wolkbrand is een kortdurende vlammenzee. Wanneer de brandbare wolk ingesloten [9] is en ontstoken raakt kan naast warmtestraling ook overdruk ontstaan: een gaswolkexplosie. De effecten van een wolkbrand\/gaswolkexplosie kunnen slachtoffers en schade in de omgeving veroorzaken. Omdat de blootstellingstijd kort is, blijven de effecten beperkt tot de omvang van de brandbare wolk. De omvang van deze wolk is afhankelijk van de inrichting van de omgeving en de weersomstandigheden. Om een compleet schadebeeld te geven is de effectafstanden tabel aangevuld met een tabel waarin de overdrukschade aan objecten binnen 4 zones is weergegeven.<\/p>\n\n\n\n Binnen de brandende wolk zullen alle in de buitenlucht aanwezige personen overlijden. Afhankelijk van de afstand tot het ongeval en de bescherming van bijvoorbeeld gebouwen komen mensen te overlijden (\u2020) of raken gewond: van zeer zwaargewond (T1) tot lichtgewond (T3). Buiten de brandbare wolk worden geen slachtoffers verwacht [10].<\/p>\n\n\n\n In de tabel hieronder wordt de omvang van de brandbare wolk weergegeven voor de volgende geografische gebieden [11]:<\/p>\n\n\n\n | | | |
| | | |